nuffnang

Sunday, January 27, 2013

Panduan Asas Solat terawih dan witir

1. Niat solat terawih
2. Panduan ayat lazim solat terawih

    Apabila kita solat terawih sendirian kebiasaan kita akan membaca surah-surah lazim. Di sini adalah 
    panduan bacaan surah lazim dalam solat terawih :
                                                 sumber : al-azkar.blogspot

    Bagi rakaat yang genap (2,4,6,8,10,12,14,16,18,20) boleh membaca surah al-ikhlas tetapi pada hari ke-16 hingga terakhir digalakkan membaca surah al-qadr dan rakaat kedua surah2 biasa.

3. Niat solat witir(2 rakaat)


أصَلِّي سُنَّةَ الوِتْرِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ     
"Aku solat sunnat witir dua rakaat kerana Allah Taala"
  
3a. Surah solat witir(2 rakaat)
                                                                             Raka’at pertama: Surah Al-A’laa
                                   Raka’at kedua: Surah  Al-Kafiruun
 


4. Niat solat witir(1 rakaat)
 
أصَلِّي سُنَّةَ الوِتْرِ رَكَعَةً لِلهِ تَعالىَ
Aku solat sunnat witir satu rakaat kerana Allah Taala"

4a. Surah solat witir(1 rakaat)
 Al-Ikhlas,
Al-Falaq dan
An-Naas.
 

5. Zikir selepas solat witir

سُبْحَانَ اللَّهُ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ

6. Doa selepas solat witir  

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan keredhaanMu daripada kemurkaanMu,
dan aku berlindung dengan kemaafanMu daripada balasanMu,
dan aku berlindung denganMu seperti pujiMu sendiri ke atas diriMu.
Maka segala pujian dan sanjungan sehingga Engkau redhai."

No comments:

Post a Comment