nuffnang

Wednesday, July 3, 2013

Kemahuan vs kemampuan

Kalau diturutkan kemahuan yang tiada penghujungnya tu pasti kita akan binasa kerana kita sebagai manusia khususnya golongan hawa ni mmg istimewa memiliki nafsu yang tiada noktahnya...

Lihat orang memiliki sesuatu terus berangan nak miliki nya juga..contohy gadget atau barangan yang cantik atau terbaru khususy.. terdetik dalam hati betapa gembiranya kalau aku memiliki sejumlah wang yang banyak.. .Kadang kala menyalahkan takdir.kenapa aku dilahirkan seorg yang miskin..kan bagus kalau aku dapat jadi macam si polan ni...

Mendengar pula orang yg selalu bercuti di luar negara atau yg selalu melancong... alangkah bagus hidup aku juga begitu...seronoky dapat melawat tempat-tempat yg menarik tu. klu ditakdirkan jadi orang kaya aku pasti akan abiskan ms aku dengan melancong....

Tengok pulak orang bahgia berkeluarga. memiliki suami yg romantik, baik, kaya, hensem lg..terus nk bandingkan dengan suami kita yg sederhana, xprihatin... menyalahkan lagi takdir hidup yang tidak sempurna tu...lalu menyesal dengan pilihan takdir kita.

Kemahuan membuatkan kita memandang sesuatu itu begitu menyeronokkan, mengasyikkan membuat kita lalai dan lupa realiti hidup kita yg sebenar. kerana kita tak pernah bersyukur dengan kehidupan yg kita ada.. kita senantiasa memandang ke langit tanpa menyedari yg kita berpijak di bumi. 

Kemahuan membuat kita lupa yg keterbatasan kemampuan kita.. kita tidak sedar yang kita tidak mampu mencapai kemahuan yang terlalu tinggi itu... Kemahuan membuatkan kita rs sentiasa ade kekurangan..kalau nk bersyukur mmg jauh sekali..percayalah hanya kesederhanaan sahaja yg akan memberi kepuasan kepada kita..