nuffnang

Monday, July 1, 2013

pengalaman-menjaga anak 0-2 bln

Menjaga anak sewaktu dalam pantang adalah suatu pengalaman yg cukup berharga bagiku...kesabaran tetap diuji...jika kesabaran tak tinggi pasti akan rs putus asa dan amarah akan sentiasa kemuncak..

Apa tak nya, sakit bersalin masih terngiang-ngiang di ingatan,ditambah dengan keadaan yang tidak cukup rehat...setiap jam kene bangun untuk bagi susu kat baby...baru nak terlelap baby  dah terjaga balik..nak kene tunggu baby terlelap dulu baru kita boleh tido..ditambah pulak dengan sakit pinggang, penat dan sebagainya...huhh mmg agak menguji kesabaran itu...lebih-lebih lagi tanpa sokongan daripada suami sebab balik berpantang di kampung halaman..sebab itulah jalinan antara ibu dan anak terlalu kuat..naluri ibu terhadap anaky terlalu kuat...

Tapi selepas waktu tu berlalu..baru rasa yang itulah pengalaman yg paling berharga sebab kita dapat melihat bayi kita membesar dengan begitu cepat dari hari ke hari..tambah pulak klu kita wanita yang berkerjaya..waktu berpantang tulah masa untuk menyemai rasa kasih dan sayang kepada bayi kita. bila dah berkerja balik kita hanya boleh bersamanya di waktu mlm sahaja..tu pun kalau dia tak tido...masa terluang sikit bila tiba weekend..Selepas tu baru hati terdetik..."mengapalah waktu berpantang tu begitu cepat berlalu...kenapa baby mama ni terlalu cepat membesar"...begitu indah rasay waktu bersama baby kita...melihat dia menangis,menggeliat, menyusu..rasa waktu itu apa saja yg dia lakukan begitu cute di mata kita..walaupun die menangis....terima kasih ya Allah kerana memberi aku peluang merasai waktu yang berharga itu....aku memang seorang yang bertuah di atas peluang ini..tak semua yang dapat merasai peluang ini..ramai pasangan di luar sana menunggu dan mengharap untuk mendapatkan cahaya mata..bersabarlah kekawan pasti rezekimu akan tiba jua..jgn berhenti berharap denganNya...