nuffnang

Wednesday, August 10, 2011

PMS

PMS atau name omputihy Premenstrual Syndrome adalah satu sindrom perubahan hormon. Ia biase berlaku kat pompuan seminggu sebelum datang haid. tapi hakikat lelaki tak pernah nak faham kewujudan sindrom ni. Orang lelaki menganggap benda ni hanyelah sikap mengada2 dr wanita or awek dorg..

Kebiasaan nyer sindrom  ni akan menyebabkan pompuan jadi tidak seimbang dari segi emosiy... disebabkan oleh rasa penat yang terlampau, stress, pening kepala, sakit bahagian abdomen dan sebagainya.. ade jugak yang memerlukan treatment seperti migrain dll... xlupa juga  penambahan berat badan boleh berlaku sekitar waktu ni.

Aku pun tak terlepas alami pms ni .. dan kebanyakan perselisihan dengan pakwe aku aka tunang aku sekitar waktu ni lah...kekadang aku boleh atasi tapi kekadang xboleh.. aku jadi bimbang, lebih sensitip dalam perhubungan.. senang cakap ...klu sblum ni aku dapat bersabar and ok jer tapi bile xkene ms ni aku jadi terlebih sensitip, cepat melenting..tulah yg aku dapat detect stakat ni...pastu dapat pulak tunang yang kurang cool...makin menjadi-jadilah gaduhy...hehe.klu lah laki ni bleh bersifat lebey gentle...kan ok...laki susah klu xde ilmu psal ni dorg susah nak faham... sbb tu tunang aku slalu ckp kekadang die xfham ngan aku...thahla...tapi xbleh nak salahkan PMS ni semata-mata.. yang penting kene tau cara nak kawal emosi dengan baik...istigfar bila rs marah or bile xboleh nak kawal emosi...hope semuay berjalan dengan baik hendak-NYA... aminnn..

No comments:

Post a Comment